OBS Villa Nova
  • Home
  • Ons onderwijs
    • Missie en Visie
    • Schoolplan 2019-2023
    • Passend onderwijs
    • Schooltijden
    • Vakanties
  • Ons team
  • Ouders
    • Ouderbetrokkenheid
    • Villa Nova Raad
    • Activiteiten(commissie)
    • Aanmelding nieuwe leerling
    • Downloads
  • Schoolgids en jaarkalender
  • Contact
  • Samenwerking
  • Jaarverslagen
  • Privacyverklaring

Missie en Visie

Foto
 

​Missie obs Villa Nova
Villa Nova biedt ieder kind van 4 tot 12 jaar kwalitatief goed onderwijs in een hoogwaardige digitale leeromgeving die aansluit op de individuele behoeften binnen de groep, waarbij begeleiding op passend niveau wordt geboden. 
Villa Nova gaat uit van de veranderende maatschappij waarin de ‘21st century skills’: samenwerken, probleem oplossend vermogen, ICT-geletterdheid, onderzoekend- en ontdekkend leren, creativiteit, kritisch denken, communiceren, leren van en met elkaar centraal staan.
De kinderen van Villa Nova worden opgeleid tot wereldburgers. Om dit te bereiken moeten kinderen zich (wereld)breed ontwikkelen en kunnen excelleren. Daarbinnen zijn talentontwikkeling en jezelf kunnen zijn belangrijk. Het streven is dat ieder kind minimaal de kerndoelen behaalt. De kinderen zijn in toenemende mate medeverantwoordelijk voor het eigen leerproces. Hoogintelligente en hoogbegaafde leerlingen gedijen tevens goed in ons onderwijsconcept.
Villa Nova kenmerkt zich door een (huiselijke) vertrouwde omgeving, waar de kinderen gezamenlijk verantwoordelijk voor zijn. Villa Nova werkt samen met ouders en externe betrokken partners, waardoor Villa Nova midden in de samenleving staat. Kinderen van 0 tot 4 jaar worden bij de kinderopvang volgens de pedagogische visie van Villa Nova opgevangen, waardoor een doorgaande pedagogische lijn ontstaat.
Villa Nova onderscheidt zich door continu in ontwikkeling en lerend te zijn en waarborgt de kwaliteit door middel van reflectie. 

Visie op leren
‘Leren doe je met elkaar, van elkaar en alleen’
Op Villa Nova kijken we naar de individuele behoefte van een kind. Hierbij hanteren we opbrengstgericht werken als uitgangspunt en kiezen we voor een passend aanbod gericht op mogelijkheden en grenzen van ieder kind. De groei van het kind, individueel en in de groep, staat voorop en waar Villa Nova de ondersteuningsbehoefte van het kind niet kan beantwoorden, wordt gezocht naar een passend aanbod.
Bij Villa Nova wordt leren gezien als een actief sociaal proces. Binnen dit proces krijgen de leerlingen in toenemende mate steeds meer medeverantwoordelijkheid voor het eigen leerproces en worden ze begeleid en gestuurd door professionals Het hoofddoel van leren is het laten excelleren van kinderen, waarbij het streven is dat ieder kind minimaal de kerndoelen behaalt. De kerndoelen worden vertaald in duidelijke leerlijnen, zodat concrete doelen kunnen worden gesteld die omschrijven wat kinderen moeten kennen en kunnen. Met behulp van de leerlijnen wordt een sterk taal-, lees- en rekenaanbod gecreëerd en krijgt het leren van een tweede taal (Engels) een belangrijke rol.  
Om inzicht te krijgen in de ontwikkeling van de leerling worden alle gegevens rondom het leerproces vastgelegd in een digitaal leerlingvolgsysteem.
Daarnaast werken de leerlingen aan een eigen Social Schools script, waarin ze op hun eigen manier kunnen laten zien hoe zij hun doelen hebben behaald. 
Methode onafhankelijk toetsen wij ook middels de BOOMtoets. Dit is een erkende toets en vervangt de Citotoetsen die op veel scholen worden gebruikt.

Pedagogische visie
“Relatie, competentie en autonomie”
Door te kiezen voor een huiskamer als lokaal zorgt Villa Nova voor een vertrouwde omgeving. In deze omgeving zijn de kinderen en de leerkracht samen verantwoordelijk voor rust, reinheid en regelmaat waardoor ze zich thuis voelen. Hierdoor wordt de onderlinge betrokkenheid vergroot. Om de veiligheid binnen de huiskamer te waarborgen is het uitgangspunt binnen Villa Nova het waarderen van elkaars kwaliteiten en tekortkomingen. Villa Nova ziet verschillen tussen kinderen als een verrijking. Uiteindelijk zullen kinderen de ruimte ervaren om zich steeds meer te ontwikkelen tot zelfstandige wereldburgers.

Inzet van ICT
ICT heeft een belangrijke rol op obs Villa Nova. ICT wordt ingezet om leerlingen te volgen (Social Schools), maar ook als didactisch middel. Op obs Villa Nova leren de kinderen hoe veilig kan worden omgegaan met internet en Social Media (mediawijsheid) en het vinden van betrouwbare informatie door dit regelmatig te bespreken en evalueren met de kinderen.  
ICT wordt  op obs Villa Nova ingezet o.a. als didactisch middel, waarbij wordt gestreefd naar aan afwisseling tussen het werken met en zonder Chromebook (individueel of in – kleine – groepen). ICT als didactisch middel wordt ten eerst ingezet om gericht de individuele leerling te kunnen laten oefenen (met name bij rekenen, lezen en spelling) en ten tweede om de leerlingen in staat te stellen kennis te vergaren, delen en samen te werken (met name bij wereldoriëntatie). Hier gaat het om een webbased toepassing.

Social Schools 
​
Alle kinderen op obs Villa Nova hebben een eigen digitale Leeromgeving. Wij hebben gekozen voor Social Schools. Social Schools biedt de mogelijkheid om per leerling een portfolio te maken. Omdat leren vanuit onze visie niet per definitie op school plaatsvindt maar ook buiten school, kunnen kinderen 'bewijs' opvoeren vanaf school maar ook vanaf huis. Zowel ouders/verzorgers als de leerkrachten volgen op die manier de onderwijsontwikkeling van de kinderen. De doelen die in Social Schools worden opgenomen zijn voor de vakgebieden taal, rekenen en spelling. Voor de kleuters zijn hierin de leerlijnen van het jonge kind opgenomen. Dagelijks werken de kinderen hieraan om het geleerde te kunnen aantonen en te delen met anderen. Een belangrijke voorwaarde is dat de kinderen zorgen voor een gevarieerde invulling. Social Schools is volledig digitaal en kan altijd worden bijgewerkt en ingezien door het kind, de leerkracht en de ouder(s)/verzorger(s). Ontwikkelingen worden door de leerling bijgehouden in samenspraak met de leerkracht en ouder(s)/verzorger(s). Social Schools dient als uitgangspunt voor het gesprek met het kind en de ouder(s)/verzorger(s) en vervangt het reguliere rapport.
Foto
OBS Villa Nova 
Bouwkamp 4 8266 KL Kampen 
038-2031000  
​directie@obsvillanova.nl
Picture
Verzorgd door MacHelp
  • Home
  • Ons onderwijs
    • Missie en Visie
    • Schoolplan 2019-2023
    • Passend onderwijs
    • Schooltijden
    • Vakanties
  • Ons team
  • Ouders
    • Ouderbetrokkenheid
    • Villa Nova Raad
    • Activiteiten(commissie)
    • Aanmelding nieuwe leerling
    • Downloads
  • Schoolgids en jaarkalender
  • Contact
  • Samenwerking
  • Jaarverslagen
  • Privacyverklaring