Ouderbetrokkenheid
Als ouders betrokken zijn bij de school, presteren hun kinderen op school (nog) beter. Kinderen leren dan bijvoorbeeld beter lezen en de juiste keuzes te maken. Kinderen leren thuis én op school. Daarom is er geen scherp onderscheid te maken tussen de verantwoordelijkheden van de ouders en van de school. Leraren hebben ook een opvoedende taak en ouders ook een onderwijsondersteunende. Daarom onderschrijft obs Villa Nova de visie van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, dat ouders en leraren een goed contact moeten onderhouden met elkaar. Op deze manier ontstaat een goed partnerschap tussen de school en de ouder
De visie op ouderbetrokkenheid van obs Villa Nova is: “Ouders en school zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor de ontwikkeling van het kind”.
Obs Villa Nova hanteert de onderstaande tien criteria voor ouderbetrokkenheid:
1. Obs Villa Nova vindt ouderbetrokkenheid vanzelfsprekend.
2. Obs Villa Nova laat zien dat leerkrachten, leerlingen en ouders/verzorgers actief betrokken worden bij het schoolbeleid.
3. Op obs Villa Nova is aan alles te merken dat leerkrachten, leerlingen en ouders/verzorgers welkom zijn.
4. Leerkrachten, leerlingen en ouders/verzorgers zijn samen verantwoordelijk voor het onderwijs en de leerresultaten.
5. Gesprekken tussen leerkrachten, leerlingen en ouders/verzorgers worden vanuit gelijkwaardigheid gevoerd.
6. Leerkrachten, leerlingen en ouders/verzorgers voelen zich verantwoordelijk voor elkaar en de omgeving en kunnen elkaar daarop
aanspreken.
7. De digitale leeromgeving stelt de school en ouders/verzorgers in staat hun samenwerking effectief vorm te geven. .
8. Het leerlingendossier is voor ouders/verzorgers altijd toegankelijk.
9. We rekenen op een hoge opkomst van ouders / leerlingen bij bijeenkomsten.
10. De afspraken op obs Villa Nova worden actief en helder duidelijk gemaakt en nageleefd door iedereen.
Om deze ouderbetrokkenheid te borgen, worden de criteria voor ouderbetrokkenheid besproken tijdens het intakegesprek met de ouders. Als ouders kiezen voor obs Villa Nova, dan kiezen ouders ook voor de 10 criteria van ouderbetrokkenheid.
Activiteiten ouderbetrokkenheid
Huisbezoek
Om een goede relatie met ouders/verzorgers op te kunnen bouwen wordt er iedere twee jaar een huisbezoek ingepland. Dit gebeurt in overleg met de ouders/verzorgers. De leerkrachten trekken een half uur uit voor een huisbezoek. Het doel van het huisbezoek is om op een informele manier de thuissituatie van het kind te leren kennen.
Villa Nova inloop
Iedere ochtend is een ‘inloopkwartier’ op obs Villa Nova. Een kwartier voordat de school begint kunnen ouders met hun kind in de huiskamer komen en samen starten met een activiteit.
Inzet van ouders
Van de ouders/verzorgers wordt verwacht dat zij, binnen hun mogelijkheden, zich minimaal twee maal per jaar actief inzetten gedurende de schooldag. Dit kan door het ondersteunen van kinderen, maar dit kan ook door het geven van een workshop over bijvoorbeeld het beroep/hobby’s van de oude/verzorgers.
Lunchhulp
Op obs Villa Nova wordt gezamenlijk geluncht. School draagt zorg voor deze lunch alsook het fruit. Lunchhulp is hierbij heel fijn en geeft ouders/verzorgers de kans om door te helpen, mee te doen en mee te kijken. We verwachten dat alle ouders/verzorgers actief bijdragen aan het ondersteunen van de leerkracht in de groep tijdens de lunch.
De visie op ouderbetrokkenheid van obs Villa Nova is: “Ouders en school zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor de ontwikkeling van het kind”.
Obs Villa Nova hanteert de onderstaande tien criteria voor ouderbetrokkenheid:
1. Obs Villa Nova vindt ouderbetrokkenheid vanzelfsprekend.
2. Obs Villa Nova laat zien dat leerkrachten, leerlingen en ouders/verzorgers actief betrokken worden bij het schoolbeleid.
3. Op obs Villa Nova is aan alles te merken dat leerkrachten, leerlingen en ouders/verzorgers welkom zijn.
4. Leerkrachten, leerlingen en ouders/verzorgers zijn samen verantwoordelijk voor het onderwijs en de leerresultaten.
5. Gesprekken tussen leerkrachten, leerlingen en ouders/verzorgers worden vanuit gelijkwaardigheid gevoerd.
6. Leerkrachten, leerlingen en ouders/verzorgers voelen zich verantwoordelijk voor elkaar en de omgeving en kunnen elkaar daarop
aanspreken.
7. De digitale leeromgeving stelt de school en ouders/verzorgers in staat hun samenwerking effectief vorm te geven. .
8. Het leerlingendossier is voor ouders/verzorgers altijd toegankelijk.
9. We rekenen op een hoge opkomst van ouders / leerlingen bij bijeenkomsten.
10. De afspraken op obs Villa Nova worden actief en helder duidelijk gemaakt en nageleefd door iedereen.
Om deze ouderbetrokkenheid te borgen, worden de criteria voor ouderbetrokkenheid besproken tijdens het intakegesprek met de ouders. Als ouders kiezen voor obs Villa Nova, dan kiezen ouders ook voor de 10 criteria van ouderbetrokkenheid.
Activiteiten ouderbetrokkenheid
Huisbezoek
Om een goede relatie met ouders/verzorgers op te kunnen bouwen wordt er iedere twee jaar een huisbezoek ingepland. Dit gebeurt in overleg met de ouders/verzorgers. De leerkrachten trekken een half uur uit voor een huisbezoek. Het doel van het huisbezoek is om op een informele manier de thuissituatie van het kind te leren kennen.
Villa Nova inloop
Iedere ochtend is een ‘inloopkwartier’ op obs Villa Nova. Een kwartier voordat de school begint kunnen ouders met hun kind in de huiskamer komen en samen starten met een activiteit.
Inzet van ouders
Van de ouders/verzorgers wordt verwacht dat zij, binnen hun mogelijkheden, zich minimaal twee maal per jaar actief inzetten gedurende de schooldag. Dit kan door het ondersteunen van kinderen, maar dit kan ook door het geven van een workshop over bijvoorbeeld het beroep/hobby’s van de oude/verzorgers.
Lunchhulp
Op obs Villa Nova wordt gezamenlijk geluncht. School draagt zorg voor deze lunch alsook het fruit. Lunchhulp is hierbij heel fijn en geeft ouders/verzorgers de kans om door te helpen, mee te doen en mee te kijken. We verwachten dat alle ouders/verzorgers actief bijdragen aan het ondersteunen van de leerkracht in de groep tijdens de lunch.