Passend onderwijs
Basisondersteuning
Op onze school werken we vanuit de principes van gepersonaliseerd leren, daardoor zijn wij in staat om kinderen op verschillende niveaus te begeleiden en ondersteuning te geven. Daarnaast bieden wij extra ondersteuning door de leerkracht in de groep. U kunt dan denken aan:
– Leertijd aangepast aan de leerling
– Werken met concreet materiaal
– Instructie naar ondersteuningsbehoefte van de leerling
– Werken aan persoonlijke leerdoelen
– Mogelijkheid om groepsdoorbrekend te werken
– Inzet van onze onderwijsassistent bij individuele of kleine groepjes leerlingen
Teamleden scholen zich jaarlijks op dit thema om de basisondersteuning blijvend te versterken, o.a. tijdens gezamenlijke studiedagen.
Het team is erg betrokken bij onderwijs aan leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften en er is voldoende competentie om kinderen met extra zorg op te vangen. Op obs Villa Nova kunnen we goed omgaan met kinderen met reken-, lees-, taal- en leerproblemen en kinderen met lichtere vormen van gedrags- en aandachtsproblemen (ADHD, ASS en ADD). Daarnaast bieden wij ook effectief onderwijs aan leerlingen die (hoog)begaafd zijn. In 2016 is De Torenklas in Kampen opgericht. De Torenklas is een bovenschoolse voorziening voor hoogbegaafde kinderen van Stichting OOK Kampen. Jaarlijks vindt er een screening plaats waarbij gekeken wordt welke kinderen hiervoor in aanmerking komen. Het doel van De Torenklas is enerzijds het contact met ontwikkelingsgelijken en anderzijds het ervaren van uitdaging en hiermee om leren gaan. In de Torenklas krijgen de kinderen een dagdeel per week les van een specialist hoogbegaafdheid.
De kinderen krijgen afwisselend uitdagende taal-, reken- en creatieve denkopdrachten mee om op school aan te werken.
Kinderen die niet in aanmerking komen voor de Torenklas, maar waarbij wel vermoedens zijn van meerbegaafdheid kunnen gescreend worden voor de Verrekijkers. De Verrekijkers is erop gericht om leerlingen uitdaging te bieden, maar ook het leren leren te ervaren. De Verrekijkers wordt intern op school georganiseerd.
Begeleiding van externe instanties, kennis delen en uitwisselen van expertise, zowel intern als extern als ook kennis van apparatuur en uitdagende materialen vinden we belangrijk.
– Leertijd aangepast aan de leerling
– Werken met concreet materiaal
– Instructie naar ondersteuningsbehoefte van de leerling
– Werken aan persoonlijke leerdoelen
– Mogelijkheid om groepsdoorbrekend te werken
– Inzet van onze onderwijsassistent bij individuele of kleine groepjes leerlingen
Teamleden scholen zich jaarlijks op dit thema om de basisondersteuning blijvend te versterken, o.a. tijdens gezamenlijke studiedagen.
Het team is erg betrokken bij onderwijs aan leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften en er is voldoende competentie om kinderen met extra zorg op te vangen. Op obs Villa Nova kunnen we goed omgaan met kinderen met reken-, lees-, taal- en leerproblemen en kinderen met lichtere vormen van gedrags- en aandachtsproblemen (ADHD, ASS en ADD). Daarnaast bieden wij ook effectief onderwijs aan leerlingen die (hoog)begaafd zijn. In 2016 is De Torenklas in Kampen opgericht. De Torenklas is een bovenschoolse voorziening voor hoogbegaafde kinderen van Stichting OOK Kampen. Jaarlijks vindt er een screening plaats waarbij gekeken wordt welke kinderen hiervoor in aanmerking komen. Het doel van De Torenklas is enerzijds het contact met ontwikkelingsgelijken en anderzijds het ervaren van uitdaging en hiermee om leren gaan. In de Torenklas krijgen de kinderen een dagdeel per week les van een specialist hoogbegaafdheid.
De kinderen krijgen afwisselend uitdagende taal-, reken- en creatieve denkopdrachten mee om op school aan te werken.
Kinderen die niet in aanmerking komen voor de Torenklas, maar waarbij wel vermoedens zijn van meerbegaafdheid kunnen gescreend worden voor de Verrekijkers. De Verrekijkers is erop gericht om leerlingen uitdaging te bieden, maar ook het leren leren te ervaren. De Verrekijkers wordt intern op school georganiseerd.
Begeleiding van externe instanties, kennis delen en uitwisselen van expertise, zowel intern als extern als ook kennis van apparatuur en uitdagende materialen vinden we belangrijk.
Extra ondersteuning
Voor alle vragen omtrent de zorg aan leerlingen binnen de school kunnen leerkrachten en ouders terecht bij de intern begeleider. Voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben zijn er meerdere mogelijkheden. Mocht het wenselijk zijn dat een leerling extra ondersteuning nodig heeft dan de leerkracht kan bieden, dan wordt in overleg met ouders, de leerling besproken in het zorg-advies-team (ZAT). Driemaal per jaar wordt er op school een zorgoverleg georganiseerd met ouders, leerkracht, de onderwijsspecialist, de intern begeleider, de directie, een orthopedagoog, de Collegiaal Consulent vanuit Stichting OOK, de schoolmaatschappelijk werker van het CJG en de schoolverpleegkundige van de GGD. We bespreken dan meerdere leerlingen waarbij problematiek op diverse gebieden speelt en we vragen advies omtrent de begeleiding van deze leerlingen.
Bovenschools Onderwijs Loket (BOL) en adviescommissie BOL
Wanneer blijkt dat een leerling binnen het reguliere basisonderwijs niet op zijn plek is, wordt de leerling aangemeld bij het BOL. Het BOL is ingesteld vanuit het samenwerkingsverband Kampen. Het BOL heeft tot taak te beoordelen of een leerling al dan niet in aanmerking komt voor preventief ambulante begeleiding, inzet van een onderwijsarrangement of toelaatbaarheid op het (speciaal)basisonderwijs. De beoordeling gebeurt aan de hand van een digitaal HGW-dossier. De reguliere basisschool moet in een onderwijskundig rapport beschrijven wat de problematiek van de leerling inhoudt, welke interventies er hebben plaatsgevonden en welke effecten dit heeft gehad.
Er is een aantal criteria voor verwijzing:
Bovenschools Onderwijs Loket (BOL) en adviescommissie BOL
Wanneer blijkt dat een leerling binnen het reguliere basisonderwijs niet op zijn plek is, wordt de leerling aangemeld bij het BOL. Het BOL is ingesteld vanuit het samenwerkingsverband Kampen. Het BOL heeft tot taak te beoordelen of een leerling al dan niet in aanmerking komt voor preventief ambulante begeleiding, inzet van een onderwijsarrangement of toelaatbaarheid op het (speciaal)basisonderwijs. De beoordeling gebeurt aan de hand van een digitaal HGW-dossier. De reguliere basisschool moet in een onderwijskundig rapport beschrijven wat de problematiek van de leerling inhoudt, welke interventies er hebben plaatsgevonden en welke effecten dit heeft gehad.
Er is een aantal criteria voor verwijzing:
- de onderwijsondersteuning van de leerling valt buiten het ondersteuningsprofiel van de school (zie schoolondersteuningsprofiel)
- er is sprake van zware problematiek en/of multi problematiek
- de door de leerling vertoonde uitval is als een constante factor aan te merken en het opstarten van een OPP (onderwijs-ontwikkelings-perspectief) is aan de orde
- de leerling vertoont geen verbetering (didactische resistentie) na langdurige remediëring en het aanpassen van de lesstof door inzet van meerdere eigen leerwegen biedt geen uitkomst
- de leerling is onderzocht door een orthopedagoog van Prisma
- de resultaten van het onderzoek door het Prisma of een ander onderzoeksbureau rechtvaardigt c.q. ondersteunt doorverwijzing
- ouders stemmen in met verwijzing
Grenzen van het ondersteuningsprofiel van de school: het zorgplafond
De mate waarin de hulp ook daadwerkelijk geboden kan worden is afhankelijk van de groepsgrootte en de samenstelling van de groep. Daarnaast zijn er ook specifieke onderwijsbehoeften waaraan obs Villa Nova niet kan voldoen. Kinderen met complexere problematiek, meervoudige handicap of beperking kunnen onvoldoende begeleiding krijgen. Binnen het team is te weinig kennis en hulp bij extreem en onomkeerbaar gedrag. Kinderen met forse verstandelijke beperkingen, kinderen met complexe stoornissen en beperkingen kunnen wij onvoldoende begeleiden. Dit geldt ook voor kinderen met flinke auditieve beperkingen, kinderen met angsten en agressieve kinderen. Per leerling zal echter bekeken worden wat de grenzen binnen het onderwijszorgarrangement zullen zijn. De groepsgrootte en samenstellingen, meerdere zorgarrangementen binnen een groep kunnen ertoe bijdragen dat een leerling niet voldoende begeleid kan worden. Er zijn geen voorzieningen voor leerlingen met grotere verstandelijke handicaps en beperkingen. Wanneer de veiligheid van andere kinderen in het geding komt, is dit een reden om een leerling te weigeren. Onze school maakt deel uit van het grote samenwerkingsverband 23-05 waarin van Raalte tot Kampen de zaken worden voorbereid. Daaruit volgt het beleid voor de deelregio 16-05 SWV Kampen e.o. Informatie over Passend Onderwijs in de regio Kampen e.o. voor ouders en school is te vinden op www.swvkampen.nl.